Важливу роль у професійній підготовці учнів, розкритті творчого потенціалу молоді, розвитку їх соціальної та життєвої компетенції, поступовому входженні у доросле, відповідальне життя, відіграє учнівське самоврядування.
На розвиток молодого покоління впливає чинник вибору між двома моделями життя: пасивного (коли за людину хтось робить вибір і приймає рішення) й активного (коли людина свідомо вирішує, як їй жити і діяти). Вибравши першу модель життя, молоді люди ростуть пасивними, а це втрати для суспільства загалом. Сучасному суспільству потрібні енергійні, ініціативні люди, які володіють якостями лідера, здатні організувати діяльність.
У нашому навчальному закладі молодь розвиває свій творчий потенціал в учнівському самоврядуванні. Його діяльність організована таким чином, що народжена ініціатива має форму ідей і прагнень, спроб діяти. Вона розвивається, а не пригнічується дорослими. Учнівське самоврядування виконує функції внутрішньої самоорганізації учнів закладу. Виховний потенціал учнівського самоврядування надзвичайно потужний: він вводить особистість у світ лідерства, формує соціальні можливості, розвиває самодіяльність та ініціативу дітей, забезпечує можливість самостійно приймати рішення, культивує в учнівської молоді позицію, за якої вона є господарем власних дій.
Основним документом, який регулює роботу Учнівського Самоврядування училища є Статут Учнівського Самоврядування, за яким:
- Рада Учнівського Самоврядування ДНЗ «Глухівське вище професійне училище» (далі Рада) – це громадське, самодіяльне, добровільне об’єднання учнів, які прагнуть творчої діяльності;
- Рада – незалежна організація учнівської молоді;
- діяльність Ради будується відповідно до Конституції України, Закону України «Про професійну технічну освіту», Закону України «Про позашкільну освіту», Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», Статутом училища;
- Рада є гарантом творчих спільних справ учнів;
- Рада Учнівського Самоврядування є законодавчим та виконавчим органом Учнівського Самоврядування училища, який має активно сприяти згуртованості колективу, формуванню в учнів свідомого і відповідального ставлення до своїх прав і обов’язків, визначених Статутом училища, Положенням Учнівського Самоврядування;
- Рада складається з представників усіх навчальних груп училища.
Окрім Статуту регулює роботою Учнівського самоврядування Регламент діяльності керівного органу Учнівського Самоврядування, відповідно до якого:
- органом влади Учнівського Самоврядування училища є Рада Учнівського Самоврядування (далі Рада) та Творчі Комісії;
- до Ради входять представники всіх навчальних груп по одному від кожної групи;
- до компетенції Ради належить:
- обрання представників учнів до Ради училища і їх усунення;
- обрання шляхом таємного голосування Голови Ради, Заступника та Секретаря;
- ухвалення Регламенту Самоврядування та інших внутрішніх правил і внесення необхідних змін і поправок;
- обрання Виборчої комісії, яка проводить вибори до владних органів самоврядування;
- затвердження звітів;
- створення Творчих Комісій і призначення їх голів;
- прийняття рішень з основних напрямків діяльності Самоврядування;
- у зібраннях Ради (без права голосу) можуть брати участь Координатор Самоврядування, Заступник директора з НВР, соціальний педагог, практичний психолог, педагоги;
- зібрання Ради відбуваються не рідше, ніж 1 раз на місяць. Зібрання Ради скликає і веде Голова Ради або уповноважена ним особа;
- Рада протоколює усі свої засідання;
- органи влади Самоврядування зобов’язані захищати права, честь і гідність окремих учнів та учнівських груп, а також за бажанням учня – представляти їх перед дирекцією училища і Педагогічною Радою;
- на першому засіданні після виборів Рада Учнівського Самоврядування створює з числа своїх членів Виборчу комісію, яка організовує і проводить вибори до всіх органів влади Самоврядування;
- структура Ради включає в себе п’ять Творчих Комісій:
- Комісія дисципліни, порядку та правової культури;
- Інформаційна комісія;
- Комісія з проведення дозвілля;
- Комісія зі спорту та здорового способу життя;
- Комісія з питань екології та краєзнавства.
Радою Учнівського Самоврядування був розроблений план роботи, основою якого став річний план виховної роботи училища та план спільних дій між НМЦ ПТО у Сумській області та обласною радою лідерів учнівського самоврядування ПТНЗ. Наш план охоплює усі напрямки виховання: патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включав у себе календарні, традиційні училищні свята, конкурси, міські та обласні заходи.
Учнівське самоврядування серйозно підходить до проведення виховних заходів. Робота членів учнівського самоврядування завжди злагоджена, систематична, усі з відповідальністю ставляться до своїх обов’язків та сумлінно виконують свою роботу.
Учнівське самоврядування має велике значення. Учні набувають першого досвіду самоорганізації та співпраці, у них формується активна життєва позиція та світогляд, основою якого є загальнолюдські цінності. При цьому розвивається терпимість до різних ідей і точок зору, вміння слухати і чути, дивитися і бачити, спостерігати й аналізувати, систематизувати і робити правильні висновки. Під час засідань органів учнівського самоврядування учні набувають навичок відстоювати власну думку, не ображаючи опонентів, навичок співпраці з іншими людьми.
Головні вимоги успішного розвитку учнівського самоврядування:
- зацікавленість у його розвитку адміністрації навчального закладу, педагогічного колективу та більшості учнів;
- чіткий розподіл обов'язків з керівництва органами учнівського самоврядування;
- нагородження, заохочення переможців через систему учнівського самоврядування;
- спільна творча діяльність з педагогічним колективом.